© Ronja
Ronja Hampf
Ronja on ensimmäisen vuoden lukiolainen ja paraurheilija. Tulevaisuudessa hän haaveilee lakiopinnoista ja ammattiurheilijan urasta.
Teksti: Ronja Hampf
Aloitin lukion elokuun puolessa välissä onnellisen tietämättömänä siitä, mistä kaikesta joutuisin tappelemaan ja kuinka paljon joutuisin opettamaan opettajia.
Mitä toivoisin, että opettajat ottavat huomioon kohdatessaan näkövammaisen oppilaan?
- Älä oleta, että oppilas opettaa sinulle miten häntä tulee opettaa.
- Kysy aina. Tämä saattaa olla hieman ristiriitainen edellisen neuvon kanssa, mutta jos et ymmärrä miksi oppilas käyttää esimerkiksi kuulokkeita kysy häneltä. Se vähentää väärinkäsityksiä ja stressiä niin sinun, kuin oppilaan puolelta.
- Kuvien kuvailu, enempi aiheiden avaaminen ja suullinen selittäminen auttaa kaikkia, ei vain näkövammaisia.